ژوئیه 24, 2009

سایت bitiran.com : برنامه 90 و حقایق پشت پرده

Posted in رسانه ها ، خبرگزاریها ، روزنامه ها و سایت ها و وبلاگها ، جملات کوتاه ، سخنان زیبا ، جملات کوتاه ، سخنان ارد بزرگ در 4:30 ب.ظ. توسط babozorgan

همیشه دوشنبه شب ها (یا پنجشنبه ها – در بعضی مواقع) در حالی که دراز کشیده جلوی تلویزیون بودیم و خودمان را آماده کرده بودیم تا همان جا بخوابیم، برنامه نود (90) شروع می شد و عادل فردوسی پور مجری و تهیه کننده برنامه با چنان شور نشاطی سلام می کرد و برنامه را اجرا می کرد که گویا از این برنامه های صبح گاهی هست! حتی وقتی تمام وسائل خانه اش به سرقت رفت، بازهم با نشاط و شادابی گذشته برنامه را اجرا می کرد. اما دوشنبه تلخ گذشته چه اتفاقی افتاد که عادل فردوسی پور حوصله نداشت و دوست داشت برنامه محبوبش هرچه سریع تر به پایان برسد؟ و عادلی که در همه برنامه هایش آنقدر حرف می زد که مهمان هایش مجالی برای صحبت کردن نداشتن، چه شد که در دوشنبه شب تلخ گذشته آنقدر ساکت بود که تک مهمان برنامه اش – البته کارشناس داوری بود که مهمان نامیده نمی شود – هرچه قدر صحبت می کرد بازهم سکوت برنامه شکسته نمی شد؟

برنامه نود با تاخیر فراوان پخش شد، اما اگر فردوسی پور مجری و آرم برنامه در کنار آن نبود هیج کس باور نمی کرد این نود همان نود و این عادل همان عادل فردوسی پور سابق است!

برنامه نود دوشنبه شب گذشته، قرار بود سوال نظر سنجی SMS اش این باشد. (طبق ادعای روزنامه خراسان – خراسان ورزشی)
“به نظر شما در اتفاقات اخیری که پیرامون برنامه نود و سازمان تربیت بدنی رخ داده است، کدام یک مقصر هستند؟”
“گزینه اول: برنامه نود” – “گزینه دوم: سازمان تربیت بدنی”

که بعد از پخش برنامه توسط مقام های بالا به نظر سنجی در مورد بازی استقلال – صبا تغییر کرد.

البته روزنامه خراسان هم این سوال را قطعی نمی داند؛ اما کمی دقت کنید متوجه می شوید بعید هم نیست!!!

وقتی قرار بود سوال نظر سنجی پخش شود چرا صدای مزدک میرزایی برای خواندن سوال قطع شد و فقط قسمتی که می گوید شما می توانید پاسخ خود را به شماره 20090 ارسال کنید” پخش شد؟

اشکال بعدی در مورد سیستم پیام گیر برنامه بود که درست از ابتدا تا انتهای برنامه قطع بود، درست همان شبی که مردم قرار بود با ارسال 5 میلیون پیامک از عادل و برنامه اش دفاع کنند، آیا این یک اتفاق ساده و از مشکلات همیشگی مخابرات است؟ پس چرا درست موقع پخش برنامه، و چرا قبل از برنامه خبر اختلال در سیستم پیام کوتاه در یک سایت خبری منتشر شده بود!!! (طبق ادعای روزنامه خراسان – خراسان ورزشی)

تقریبا برای خیلی ها مشخص شده است که “نود” احتمالا دیگر پخش نخواهد شد، این را مازیار ناظمی هم در وبلاگش گفته است.

در این هفته انتقاد هایی از برنامه نود توسط سازمان انجام شد، آنها تلاش کردند که برنامه نود یا تعطیل شود یا مجری آن عوض شود (مشخص است که مشکل فردوسی پور است برای آنها)، اما مدیر شبکه سه جواب محکمی داد (امیدوارم که محکم بماند) و حمایت خود را از برنامه نود و فردوسی پور اعلام کرد، قطعا فردوسی پور تا اینجا از این انتقاد های بی مورد ناراحت نشده است، زیرا قبلا هم این انتقاد ها از برنامه او شده بود، فردوسی پور آدم انتقاد پذیری است و حتی در کل نمی شود او را عصبانی کرد، یادتان می آید در برنامه “شبکه سه و نیم” برنامه نود را با یک مجری شبیه به فردوسی پور مسخره می کرد و درست قبل از پخش نود هم نشان داده می شد، اما فردوسی پور اتفاقا همان موقع پخش و ابتدای برنامه با خنده از برنامه شبکه سه نیم تعریف می کرد. پس اکنون به خاطر انتقاد ها ناراحت نشده است، مشخص است که او به دلیل رفتار های اخیر سازمان ناراحت است؛ اجازه ورود کارشناس به نود را نمی دهند، اجازه ورود دوربین نود را به کنفرانس خبری در بازی ها نمی دهند، بازیکنان تیم ها را از مصاحبه با نود منع می کنند و به قول خودشان برنامه نود را تحریم کردند. درسته که سازمان این تحریم را رسما اعلام نکرده است اما رسما دیده شده است و به وضوح روشن است مدیران سازمان دوست ندارند نود پخش شود. همه اینها یعنی سوء استفاده از قدرت، قدرتی که فردوسی پور نه منافعی در آن دارد و دوست هم ندارد داشته باشد (حداقل با برنامه نود نمی خواهد به آن برسد). و به همین دلیل بر خلاف ادعای های پوچ بعضی ها SMS های این برنامه اصلا جهت دار نیست، زیرا قطعا برای فردوسی پور و نود نفعی ندارد، فردوسی پور با پخش نود قطعا مدیر عاملی پرسپولیس و استقلال را نمی خواهد، او فقط می خواهد برای مردم کمی روشن تر کند چه کسانی در فوتبال ایران حضور دارند و چه کاری انجام می دهند و چرا این کار را انجام می دهند. او وارد زندگی خصوصی ورزش کاران نشده است، او کسی را متهم نکرده است، او توهین نکرده است، او وقت برنامه اش را در اختیار فوتبالی های ایران قرار داده است تا صحبت کنند. مدیرانی که باید جواب گوی کارهای خود باشند و حالا از زیر آن شانه خالی می کنند. “ارد بزرگ”، می کوید «فرمانروایان هیچگاه نباید از بار کاری که بر دوش گرفته اند شانه خالی کنند اگر هم اشتباهی رخ نموده با دلیری آن را بازگویند »

نود کارش انتقاد است، یعنی روشن کردن حقایق برای مردم، نه همه حقیقت ها، بلکه حقایقی که مردم باید بدانند، مردم باید بدانند چرا مدیر عامل پرسپولیس بعد از قهرمانی باید استعفا بدهد (حبیب کاشانی) و …. فردریش نیچه می گوید «حقیقت نیازمند نقد است نه ستایش».

نود بدون شک اشتباهاتی داشته است، گاهی نباید زیاد وارد حاشیه می شد، گاهی نباید تند می رفت اما… کجای این فوتبال ایران بی عیب است که نود هم بی عیب باشد، اگر نود هزاران عیب داشته باشد همین که سعی می کند عیب های فوتبال را بر طرف کند یک ویژگی خوب است که باید قدر آن را بدانیم.​ همچنین به جواب هیچ عیبی بستن برنامه نیست و یا بایکوت خبری آن، همانطور که با یک و دو باخت نمی شود سرمربی یک تیم را تغییر داد، قرار نیست با وجود چند عیب یا چند قسمت از برنامه نود که به حاشیه ها رفته است، برنامه را تعطیل کرد. اگر قرار باشد با یکی دو قسمت از برنامه نود که به حاشبه ها پرداخته است، بیایم و آن را تعطیل کنیم، بهتر نیست همین فوتبال را تعطیل کنیم؟

پس نود دارد بر اساس اخلاق کاری پیش می رود و اخلاق کاری سازمان هم باید پاسخ گویی و شفاف سازی باشد. این خلاف اخلاق انسانی است که شما از ابزار خود در خلاف جهت کاری خود استفاده کنی. اگر سازمان صادقانه کار می کند، باید صادقانه با نود بر خورد کند، رعایت اخلاق نیز مهمترین اصل برای این برخورد است. اخلاقی که مدتی در فوتبال ایران دیده نمی شود، پس انتظار نداشته باشید نود هم با اخلاق برخورد کند، هرچند که تا به اینجا نود همچنان با صداقت و اخلاق درست کار کرده است.

«جستجوی حقیقت دیوانگی مطلق است ، چه موقعیکه به حقیقت رسیدید ممکن نیست به کسی بگویید و دشمن شما نشود» . برنارد روسن پی یر
«روزنامه باید خبرگزار باشد نه خبرساز ، حقیقت و مایۀ سرگرمی واقعی چندان زیاد است که نیازی به خیال پردازی و دروغسازی نیست و نشر خبر دروغ خیانت به حقیقت است.» سایمونز

نمی دانم رئیس صدا و سیما یادش هست مدتی پیش قول داد مشابه برنامه نود در موضوعات سیاسی و … ساخته شود، اما اکنون آنها ساخته نشده، و مردم نگران حذف شدن همین تک نود تلویزیون هستند. پس امیدوارم که به سادگی این نود را از دست ندهند.

سکوت دوشنبه شب برنامه نود پر از حرف های نگفته بود، سکوتی که در پاسخ به بی اخلاقی های صورت گرفته از سوی بعضی ها و … بود. من هم دوست دارم برنامه نود مثل همیشه پخش شود. اما برنامه نودممکن است در آینده دیگر پخش نشود، و اگر قرار باشد پخش شود و مطابق آنچه آقایان می خواهند پخش شود باشد، همان بهتر که پخش نشود. و امیدوارم اخلاق گم شده پیدا شود و با شخص دیگر این بی اخلاقی ها نشود، اما باید چقدر صبر کنیم تا فردوسی پور دیگر پیدا شود و قدر آن را بدانیم…

«حقیقت را دوست بدار ولی اشتباه را عفو کن». ولتر – ای کاش به احترام حس حقیقت جو و روشن کننده برنامه نود، از معدود خطاهای آن بگذریم

ما که شجاعت فردوسی پور را در صراحت بیان نداریم، همچنین مردم هم این روز ها حداقل در مورد برنامه نود و مجری محبوبش همه چیز را می دادند، پس بهتر است دیگر بیش از این وارد این مساله نشیم و فقط امیدوارم باشیم که این برنامه مثل سابق پخش شود .



ماخذ : http://forum.bitiran.com/f1072/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-90-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D8%A7%DB%8C%D9%82-%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-37903.html

بیان دیدگاه